5 způsobů, jak udržet kosti zdravé

Hustota kostní tkáně Hustota kostní tkáně

Síla kostí se začíná zhoršovat zhruba ve třiceti letech. Tyto odborné typy vám pomohou udržet bohaté kostních minerálů tak, jako byste byli zase mladí.

  1. Jezte stravu, která je nutričně bohatá a sestává především ze zeleniny, nejlépe čerstvé, případně vařené. Vybírejte kvalitní maso, luštěniny (čočka a fazole), ryby, sardinky v konzervě, mléčné výrobky, ořechy a ovoce. Naopak si moc nedopřávejte lupínků, dortíků a cukrovinek, protože z nich žádné výhody pro zdraví neplynou.
  2. K tomu, aby mohlo tělo efektivně absorbovat vápník, potřebuje dostatečné množství vitamínu D. Ujistěte se, že se vašemu tělu v létě dostává dostatek slunečního záření (2-10 minut na slunci bez opalovacího krému denně). Pokud chcete být na slunci déle, uvědomte si, že světlé pleti stačí 15-20 minut na přímém slunci, aby vzniklo riziko spálení. Jestli tedy chcete být na slunci více, namažte se vhodným opalovacím krémem. Jezte vitamíny, které obsahují vitamín D. Těmi jsou například vejce a obohacené snídaňové cereálie. Pokud jste těhotná, nebo žena nad 65 let poraďte se svým lékařem.
  3. Držte se týdenních limitů alkoholu. V současné době se doporučuje 14 jednotek alkoholu pro ženu a 21 pro muže (750 ml láhev vína obsahuje 10 jednotek alkoholu). Velké množství alkoholu je škodlivé pro kosti, kde narušuje absorpci vápníku a vitamínu D.
  4. Cvičte. Po dosažení třicítky se začíná ztrácet hustota kostí, ale také svalová hmota. Klíčové problémy spojené se špatnou hustotou kostí jsou poranění kyčlí nebo zlomené zápěstí. Zabránit tomu můžete velmi snadno, například klasickým cvičením na udržení svalové hmoty. Při cvičení využívejte své vlastní hmotnosti, nepřetěžujte se. Určitě je lepší alespoň nějaká aktivita než žádná!
  5. Navštivte svého lékaře, jestliže máte obavu ze snížené hustoty kostí. Například v případě, že se podobné případy už v rodině objevily, může u vás být zvýšené riziko. Mezi další klasický příznak patří zlomenina kosti při běžné činnosti. Osteoporóza je především u žen nejvíce převládající v době menopauzy, zejména v případech předčasné menopauzy. Pokud máte vy nebo váš lékař podezření, že trpíte nízkou hustotou kostního minerálu, budete posláni na vyšetření pomocí DEXA skenování. Jestliže se skutečně podezření z nízké hustoty kostí potvrdí, budete upozorněni ke zvýšené opatrnosti a vyhýbání se sportům, kde hrozí při pádu riziko zlomeniny, například lyžovaní nebo bruslení.