Dehydratace a její následky

Se začátkem léta nepřišlo jen exotické tropické ovoce, ale bohužel i jedna velká hrozba, kterou není radno podceňovat. Problém spojený s dehydratací může být totiž v krajním případě až životu nebezpečný.

Zapomeňte na proslulou radu spojenou s nutností vypít nejméně půldruhého litru tekutin za den. Kůží a dýcháním denně přijdeme o tři čtvrtiny litru vody a dvojnásob vyloučíme močí. Plus, pokud pracujeme ve fyzicky náročném zaměstnání nebo si rádi občas zacvičíme, měla by být spotřeba vody ještě o to vyšší. Nezbytným minimem je tedy dva a půl litru tekutin denně, ideálně raději ještě o půllitr více. A to bez ohledu na to, jaké roční období zrovna panuje – byť je samozřejmě jasné, že na podzim nebo v zimě žízeň trápí jen málokoho a úplně jiné to bude během letních veder.

S dodržením pitného režimu mají problém hlavně děti a senioři, v obou případech bývá na vině zapomnětlivost, navíc v případě postupujícího věku se částečně vytrácí pocit žízně. Není ale radno nic podcenit, penzisty by mohly v opačném případě přinejmenším potrápit problémy s ledvinami a děti potřebují dostatek tekutin pro správný vývoj a růst.

Do pitného režimu se počítá voda nebo slabý černý čaj, ovocné šťávy a občas si můžeme dopřát i minerální vodu, zvláště po nějaké fyzické námaze. Do pitného režimu se ovšem nezapočítává všechno, co teče – alkohol, hlavně ten tvrdý, tělo spíše odvodňuje a stejný účinek lze připsat i kávě nebo opravdu silnému čaji. Pokud si dopřáváte hodně slaných potravin nebo solí zrovna v kuchyni nešetříte, měli byste vypít ještě nejméně jednu sklenku vody denně navíc.

Nezapomeňte na pravidelnost! Pocit únavy určitě nezmizí, pokud nárazově během polední pauzy vypijete litr vody, čímž budete chtít nahradit ranní a dopolední deficit. Zkuste raději vypít decilitr vody každou půlhodinu, zvyknete si alespoň na pravidelný denní režim a zaměstnavatel Vám je ostatně ze zákona povinen potřebné tekutiny dopřát, zvláště pokud je ve Vaší kanceláři trochu sušší klima.

Stačí přijít o dvě procenta tělních tekutin (tímto se dostanete do pásma mírné dehydratace) a nebudete v práci tak výkonní, přijde pokles koncentrace a velká únava. Vyšší ztráta tekutin pak může být ještě horší, zpomalení mozkových procesů a horší schopnost rozhodování může ohrozit hlavně účastníky silničního provozu, ať už jde o motoristu nebo cyklistu.

Přitom dodržovat pitný režim má mnoho kladů – nebudete se cítit unaveni, bude Vám to lidově řečeno „pálit“ a kromě toho se zlepší kvalita pleti, stabilizuje se krevní tlak a bude se i lépe trávit náročný oběd. A už vůbec není třeba mluvit o tom, že kdo chce shodit pár přebytečných kilogramů, musí začít – kromě cvičení a omezení jídelníčku – především u několika sklenic vody denně navíc.