Jaké jídlo pro zdravé srdce

Srdce, stejně jako ostatně zbytek těla, velice trpí moderním a uspěchaným stylem života. Neprospívá mu samozřejmě ani stravování ve fastfoodových restauracích a zlozvyky se stolováním spojené. Proces ucpávání cév je totiž nebezpečný v tom, že se projevuje až v době, kdy začne být skutečně zle.

Není asi překvapením, že v Evropě jsou nejčastější příčinou úmrtí právě nemoci srdce. Jak tedy tuhle statistiku společně snížit? Především je třeba přejít na trochu jiný styl stravování. Nejde jen o to, si jídlo opravdu vychutnat (pokud to tedy v prací nabitém dni vůbec jde), ale i změnit potraviny, které se na našem stole pravidelně objevují za jejich zdravější alternativu. A nebojte se, výběr je celkem pestrý, takže si to svoje najde opravdu každý.

Začněme třeba u oblíbeného červeného vína. Řeč rozhodně není o nebývalých pijáckých výkonech, protože maximální denní dávka, kterou doporučují renomovaní odborníci, je u mužů čtyři deci (a u žen poloviční). Červené víno totiž obsahuje látku jménem resveratrol. Ta hraje důležitou úlohu v prevenci kardiovaskulárních onemocnění nebo například i cukrovky, osteoporózy a dokonce rakoviny.

Pokud bude řeč o ovoci a zelenině, v tom případě si povězme hlavně o jablkách. Obecně vzato, už tři porce ovoce denně významně snižují riziko onemocnění srdce, jablka navíc obsahují látku zvanou quercetin, která má protizánětlivý účinek a pestrou škálu nejrůznějších vitamínů. A rajčata? Ano, ta obsahují pro změnu látku zvanou lykopen, která také snižuje riziko srdečních onemocnění. Nedokážete si odepřít smažená jídla? Dobře, nic se neděje, ale kdykoliv je to možné, smažte na olivovém oleji. Už žádné máslo nebo rostlinný olej, olivy totiž obsahují látky, které snižují hladinu „špatného“ cholesterolu, který může být při velké koncentraci spoluviníkem infarktu.

Cholesterol odbourávají i ořechy, které si ale dopřávejme jen v určitém množství. Jsou totiž na druhou stranu velmi kalorickou pochutinou. Zkuste si třeba dopřát jednou za čas hrst mandlí, dodáte tělu i spoustu vlákniny a vitamínu E.

Kdo má rád maso, nemusí se stát vegetariánem. Jen je třeba omezit tučné červené maso a zařadit do jídelníčku ryby. Nejlepší variantou pro zdravé srdce je losos, který je vydatným zdrojem omega3 mastných kyselin, které ochrání srdce před zánětem. A nemusí to být jen losos, protože například sledi, sardinky či tolik oblíbení tuňáci odvedou stejně skvělou práci. Rybí maso doporučují odborníci na slovo vzatí na talíři zhruba dvakrát do týdne.