Nedostatek železa a problémy s ním spojené

Jeden z nejčastějších zdravotních problémů, který postihuje hlavně ženy. Nedostatek železa lze rozpoznat velmi snadno, vše je ale potřeba řešit včas – a to v našem vlastním zájmu, protože tyto trable mohou nevídaně eskalovat.

Nedostatek železa je spojován nejčastěji s celkovým fyzickým vyčerpáním. Aby také ne, když dostanou naše červené krvinky fotbalovou terminologií žlutou kartu. Nejde o večerní únavu po práci, ale pokud máte problém se zaostřováním nebo se cítíte po delší dobu opravdu jako bez krve, dost možná za to právě může deficit tohoto kovu v našem organismu. Dalším zdravotním problémem, který postihuje ženy s nedostatkem železa v krvi, je bolestivá a velmi silná menstruace.

Jasným důkazem, že je něco v nepořádku, bývá v těchto případech i nezvykle bledá pokožka, která hraničí se vzezřením upíra v dnešních kultovních seriálech. Pokud máte pocit, že vnitřní strana rtů nebo očních víček je poněkud pobledlá, na vině je v první řadě právě nedostatek železa.

Mezi další symptomy nedostatku železa se může řadit například nepravidelné bušení srdce, šelesty nebo dokonce srdeční selhání. Samozřejmostí jsou pak i bolesti hlavy, to z toho důvodu, že organismus nemá zrovna nejlepší transport kyslíku a dochází k rozpínání mozkových tepen.

V době, kdy nemá organismus dostatek železa, přejde do úsporného režimu – a to způsobí mimo jiné i vypadávání vlasů. Vlasové folikuly už nebudou dostávat svou porci kyslíku, tělo se zaměří na důležitější věci a vlasy pak začnou postupně mizet.

A jak si poradit s nedostatkem železa? Nemusíme hned brát tablety, stačí jen trochu upravit jídelníček. Velmi bohaté na železo je například ovoce (bez rozdílu – je jedno, jestli čerstvé nebo sušené), zmínit v tomto směru musíme i ořechy – pistácie, kešu, lískové oříšky, mandle, ale do jisté míry například i arašídy. Spoustu železa má i některá zelenina (špenát, červená řepa, brokolice, zelí nebo také mořské řasy) a obiloviny (pšenice, ječmen, oves) nebo luštěniny (čočka, hrách, fazole a sója). V neposlední řadě obsahuje pořádnou dávku železa i maso, odborníci v tomto směru nejvíce doporučují játra, vnitřnosti a obecně také takzvané tmavé maso.

U potravy bohaté na železo platí také takové nepsané pravidlo – je totiž zpravidla červená. Hroznové víno, červená řepa, maso nebo třeba i jahody. Nezapomeňte také na to, že vstřebávání železa podpoří potraviny s vysokým obsahem vitamínu C, naopak káva nebo čaj tento proces spíše utlumí.