Výživová pyramida jasně ukáže, jak jíst zdravě

Lidé často omlouvají své nezdravé stravováním tím, že nemají čas nebo chuť hodiny tvořit precizní jídelníčky a počítat každou kalorii. Proto lékaři a výživový odborníci stále přicházejí s novými způsoby, jak výběr vhodných potravin usnadnit i pohodlným jedincům. Asi nejlepší a nejjednodušší pomůckou pro tvorbu jídelníčku je výživová pyramida, která pomocí velmi intuitivního mechanismu napovídá, jaké potraviny jsou vhodné a jaké méně.

Princip výživové pyramidy

Schéma výživové pyramidy je tak názorné, jak jen může být. Nejzdravější a tedy nejčastěji konzumované potraviny najdete vlevo dole. Každé patro pyramidy postupuje zleva doprava od nejvhodnějších po nejméně v hodné potraviny z daného patra. Nejnižší (tedy první) patro obsahuje nejzdravější stravu a čím výše stoupáme, tím méně vhodné potraviny potkáme. Potraviny na samé špičce pyramidy bychom měli konzumovat pouze velmi výjimečně.

Podívejme se na samotnou pyramidu:
vyzivova-pyramida

Jíst zdravě není věda

Žádné složité poučky a odborné výrazy nepatří mezi rady pro běžné zájemce o snížení hmotnosti nebo jen dodržování správného stravování. Výživovou pyramidu můžeme ještě doplnit o několik málo základních pouček, které bychom měli dodržovat:

  1. jezte pestrou stravu rozdělenou do celého dne
  2. zvyšte spotřebu zeleniny a ovoce na 600 g denně (400 g zeleniny a 200 g ovoce)
  3. denně konzumujte nejméně 2 l tekutin, přednost dávejte vodě
  4. nezapomínejte na pravidelnou denní konzumaci mléčných výrobků, nejlépe zakysaných
  5. na teplou i studenou kuchyni používejte rostlinné oleje a kvalitní margaríny
  6. maso jezte jen libové, bez viditelného tuku
  7. omezte smažené pokrmy a vyhýbejte se oplatkám, keksům a sušenkám s náplní a polevou
  8. vybírejte si potraviny s nižším obsahem sodíku, nepřisolujte
  9. udržujte si optimální tělesnou hmotnost, pravidelně se hýbejte
  10. konzumujte přiměřené porce

Kritéria hodnocení potravin ve výživové pyramidě

Pokud vás blíže zajímá, podle jakých kritérií se určuje umístění potravin ve výživové pyramidě, podívejte se na přehled u jednotlivých druhů stravy.

Sacharidové potraviny

Hodnotí se podle glykemického indexu (GI). Vlevo jsou umístěny potraviny s nižším GI, které zasytí na delší dobu a nejméně zvyšují hladinu cukru v krvi a také působí preventivně proti vzniku diabetu.

Mléčné výrobky

Důležitým faktorem u hodnocení mléčných výrobků je přítomnost probiotických mikroorganismů a množství obsaženého tuku. Například jogurt je vhodnější než mléko, protože obsahuje probiotické kultury. Obsah tuku u konzumovaných mléčných výrobků by neměl překročit 3%.

Maso

U masa záleží především na kvalitě tuku, proto jsou nejvhodnější ryby, které obsahují omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Následuje drůbež a králík. Vepřové, hovězí a zvěřina obsahují vysoké množství nasycených mastných kyselin, které v nadbytku nepůsobí příznivě na lidské zdraví.

Ovoce a zelenina

Zde rozhoduje obsah vlákniny, vitamínů a fytoprotektivních látek (např. protirakovinný sulforafan v brokolici).

To je vše k výživové pyramidě. Pokud budete následovat uvedené principy, vaše tělo vám bude vděčné.